VĚDA A TECHNIKA / Auto-moto

Popis: Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
19.6.2017

Chyby řidičů u nosičů jízdních kol u nás i v zahraničí

Letní doba přeje sportům, jako je jízda na kole, windsurfing a dalším, které se neobejdou bez sportovního náčiní. A nikoliv právě skladného. Nezbývá tedy nic jiného, než je umístit na auto a vyrazit za letními radovánkami. Tak jednoduché to ale není. Jaký vybrat nosič? Na střechu, na páté dveře či víko zavazadelníku, nebo na tažné zařízení? Stačí jen to? Co předpisy v zahraničí?

Test nosičů jízdních kol

Začněme samotnými nosiči kol. Švýcarský automotoklub TCS ověřil, a podle celé řady kritérii seřadil od nejlepšího po nejhorší celkem 12 nosičů. Bral v potaz cenu, jednoduchost sestavení a upnutí kola, jejich bezpečnost, zajištění proti krádeži, stejně jako to, jak se chová náklad při jízdě. Tedy například vyhýbacím manévru, brždění a podobně. Výsledek byl jednoznačný. Na prvních čtyřech místech jsou zařízení určená na tažné zařízení. Od Thule jsou to: Easy Fold a Velo Space, dále Fischer Pro Line a Unitec Alu Atlas Evolution. Nižší hodnocení obdržela převážně zařízení určená na páté dveře a automotoklub TCS nedoporučil trojici na víko zavazadelníku: Eckla Porty, Hollywood Racks F1B a Menabo Main.

Další možností je převoz kol na nosiči na střeše. Jejich nevýhodou je jak fakt, že je nutné zvedat poměrně těžká kola, tak i to, že se částečně mění těžiště automobilu. Ten se chová trochu jinak, není si tak jistý při ostřejších manévrech. Což vyžaduje jiný styl jízdy. Nemluvě o faktu, že kola na střeše především od rychlosti 110 km/h zásadně zvyšují spotřebu vozidla až o více než 2 litry na 100 km.

Po domácku dělané registrační značky neplatí

Při převozu kol je na místě pamatovat i na dodržování předpisů v zahraničí. V řadě zemí, stejně jako v ČR, tak i ve Francii a dalších nesmí být koly překryta registrační značka vozu. Když k tomu dojde, musí být vůz vybaven doplňkovým nosičem pro třetí registrační značku, včetně osvětlení a odrazek. Například možnost získat třetí registrační značku na registru vozidel je v ČR dána od 1. ledna 2016 a stojí 600 Kč. Pokud se pokusíte si podomácku vyrobit takovou značku, hrozí vám pokuta od 5 000 Kč.

Výstražná deska v Itálii

Dalším dosti zmiňovaným prvkem označení nosiče jízdních kol je výstražná deska o rozměrech 50 x 50 cm. Tato výstražná deska je u osobního vozidla povinná pouze v Itálii. Na internetu se však množí fáma o nutnosti v Rakousku. Ano, v Rakousku je povinná, ale jen pro karavan.

Jízdní kola uvnitř vozu a časté pokuty z Rakouska

Opominout není na místě ani možnost převážet kola uvnitř vozu. Jak v ČR, tak především v Rakousku nebo Německu i dalších zemích musíme pamatovat na povinnost dostatečně upevnit převážený náklad. Jinak hrozí pokuta v řádu několika set euro a v případě Rakouska i dokonce až 5000 Eur. V posledních měsících počet pokut za špatně připevněná jízdní kola z Rakouska roste a my denně na telefonní lince 1230 radíme lidem, jak tuto pokutu zaplatit nebo jak bezpečně převážet kola v rámci EU.

Převoz kol tedy není až tak prostou záležitostí jak se zdá. Má svá pravidla, vyvolává povinnost dodržování specifických předpisů a mohou přijít i následné postihy. Tak se všech problémů vyvarujme a užijme si jak jízdu autem, tak i na jízdních kolech.

Autor / zdroj: ÚAMK

Doporučujeme

PNEUCENTRUM PROFI s.r.o - PNEUSERVIS pro osobní, dodávkové, nákladní, zemědělské, průmyslové, EM vozy a motocykly

3D3 geometrie pro os., dod. a offroad vozy, autodiagnostika, čištění a diagnostika autoklimatizace, seřizování světel pomocí regloskopu,opravy autoskel, AUTOSERVIS. PNEUCENTRUM PROFI s.r.o., Frýdecká 277, 739 61 Třinec, tel.: 558 329 923, 776 766 766.

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

Deset parciálních trolejbusů již jezdí ulicemi Ostravy

Dopravní podnik Ostrava (DPO) převzal kompletní dodávku deseti nových parciálních trolejbusů. Jsou nepřehlédnutelné díky novému barevnému provedení a

Post

Den otevřených dveří ve frenštátském Siemens

Tradiční prvomájový den otevřených dveří s ukázkou výroby elektromotorů proběhne opět ve výrobním závodě Siemens ve Frenštátu pod Radhoštěm.

Post

Na „Hliníku“ se pilně pracuje, obchvat se má začít stavět v květnu

Sanace ekologické skládky Skatulův Hliník, která byla zmiňována jako jedna z hlavních překážek výstavby obchvatu, byla zahájena loni v září. Odstraněn

Reklama

www.pneucentrumprofi.cz

Reklama

PARTNEŘI

Maminčino koření www.beautyexpo.cz www.wwwdesign.cz www.pneucentrumprofi.cz garaze.fabrego.cz

REKLAMA